Pedagogia Positiva:

Ensino como “autoajuda”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54372/pc.2023.v18.3804

Keywords:

Pedagogia. Estudos. Formação. Professores.

Abstract

There are educators who defend a positive pedagogy, one that focuses only on the positive side of education, as if it were a missionary appeal. It is positivism, in the sense of seeing reality in half, on the positive side (which, epistemologically, is the measurable, experimental side). The negative hides. There is the doctor who, upon discovering cancer in his patient, decides to say that it is a cold, to please him. There is the educator who is a fan of “positive criticism”, unaware that it does not criticize anything – the soul of criticism is its negativity, necessary, for example, to read reality in an emancipatory sense. Positive criticism expects liberation from the oppressor. It is the logic of self-help, not as it “should be” in the meaning of the term (knowing how to help yourself, avoiding dependence; everyone needs help, but not dependence), but the practice of positive formulas honked to forget the difficult side of life . It is also a logical contradiction: it is not viable to talk about the positive side without implying the negative and vice versa. Sometimes there is a good intention in the move: to ward off criticism that is only destructive, hurtful, ferocious. Reality seen from just one side is lame. Positive pedagogy is cowardly.

Author Biography

Renan Antônio da Silva, Universidade Federal de São Carlos

Docente Permanente no Programa de Pós - Graduação em Tecnologia, Ciência e Sociedade (UFSCAR). Líder no Grupo de Pesquisa em Educação, Cultura, Memória e Arte (GEPECUMA - UNESP). Atuou como Coordenador de Ensino e Pesquisa na Oxford Latam Brasil (2023/2024). Foi Bolsista de Desenvolvimento Científico Regional do CNPq (PDCR) - Nível C. Membro da Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS). Membro da American Sociological Association (ASA), fundado em 1905 (EUA). Foi Docente Colaborador no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas na Universidade Estadual do Ceará (UECE). Foi Editor - Chefe do Journal of Law, Public Policies, and Human Sciences. Membro do Conselho Editorial da Mental Health Human Resilience International Journal. Realizou diversos estágios pós- doutorais pelo Brasil e Exterior. Doutor em Educação Escolar (2018) pela UNESP/ Araraquara. Realizou o Estágio Doutoral com bolsa CAPES/PDSE, junto ao Centro em Investigação Social (CIS) pelo Instituto Universitário de Lisboa - ISCTE - Portugal (2015-2016). Mestre em Desenvolvimento Regional e Políticas Públicas (2014). Licenciado em Ciências Sociais (2011). Foi Pesquisador Titular no Departamento de Pesquisa do Centro Universitário do Sul de Minas (Unis). Editor na Diversitas Journal (UNEAL) - Qualis B2. Participa, como pesquisador das Cátedras Unesco - José Saramago, Universidade do Vigo (Espanha), e Intangible and Tradicional Know-how: Linking Heritage (Universidade de Évora) e da Cátedra Ignacy Sachs (PUC/SP).Membro Honorário Dell Accademia di Scienze Umane - Pontificia Università Urbaniana (Itália). Membro Honorário na National Science Teaching Association (EUA), na NATIONAL ACADEMY OF EDUCATIONAL SCIENCES OF UKRAINEU (Ucrânia) e Membro Honorário da American Anthropological Association (fundada por Franz Boas em 1902). Foi Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas (PPG-PP) da Universidade de Mogi das Cruzes (UMC) com bolsa PNPD/CAPES. Pesquisador no Formação Humana Integral na escola básica no Brasil: sujeitos, territórios, dimensões e interfaces, da UFRS. Pesquisador Colaborador na Researcher in LGBT and Allies Harvard Medical Students (LAHMS). Pesquisador Convidado no Centre for Citizenship, Conflict, Identity and Diversity (University of Huddersfield). Pesquisador Associado em dois projetos na Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP). Foi Presidente de Comitê de Ética. Membro de Assessoramento em Agências de Fomento. Foi Consultor na UNESCO. Foi Professor - Visitante na Universidade Estadual do Tocantins (UNITINS). Publicou mais de 150 artigos científicos, capítulos de livros, 20 livros e organizou outras 8 obras. Recebeu diversos prêmios e honrarias. Membro editorial em 15 periódicos. Membro do Comitê Científico Nacional da Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Qualis A2). Foi Membro da ANPED. Foi Pesquisador no Grupo de Investigación Escritoras y Escrituras - Universidad de Sevilla. Membro da Associação Brasileira de Educação - ABE (Rio de Janeiro). Avaliador Ad Hoc em mais de 30 revistas científicas nacionais e internacionais. Principais interesses em suas pesquisas e publicações: inclusão escolar, políticas públicas, educação especial, formação docente, preconceito em sala de aula e BNCC. Publica ao lado de Maria Cecília de Souza Minayo (Fiocruz), Pedro Demo (UnB), Zimbardo (Stanford), Cialdini (Arizona), etc. 

Published

2024-03-24

How to Cite

da Silva, R. A. (2024). Pedagogia Positiva:: Ensino como “autoajuda”. Perspectivas Contemporâneas - Contemporary Perspectives, 19(1). https://doi.org/10.54372/pc.2023.v18.3804

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