What next, teacher? From face-to-face to online courses: challenges to enable operational research teaching to Z generation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54372/pc.2022.v17.3333

Keywords:

Teaching-Learning, Operations Research, Z Generation

Abstract

The aim of this research is to present two approaches for Operational Research’s remote teaching and to evaluate its impacts in two aspects: the perception of the students about the difficulty level of learning and the grades effectively achieved with each of the teaching methods used. It is a case study that combines quantitative and qualitative methods. Primary data were collected through a structured questionnaire. In addition, at the end of each activity, students should answer questions related to the context presented. The data were analyzed using descriptive statistics and content analysis. At the end of the first activity, 10 of the 24 students posted the requested responses. In the second class, this number rose to 23 out of 24. The average grade of students with the first approach was 20%, a figure that rose to 50% with the second. The two approaches proved to be feasible when used remotely. The degree of participation, perception of learning and performance itself were higher in the second class. Regarding the interest and curiosity of students in the subject, there were no substantial differences, considering the first and second classes. It was possible to notice that the closer the approach gets near to reality, the greater the ease of the students and the better their performance in decision making. Thus, reflections on teaching methodologies never cease and tend to contribute to the improvement of the teaching-learning process at all levels of education.

Author Biographies

Valeriana Cunha, UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA

Graduada em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Uberlândia (1997), especialização em Finanças e Planejamento Empresariais pela Universidade Federal de Uberlândia (1998), mestrado em Economia Aplicada pela Universidade de São Paulo (2001) e doutorado em Administração de Empresas pela Universidade de São Paulo (2006). É Professora Associada da Universidade Federal de Uberlândia, com atuação nas áreas de Métodos Quantitativos, Pesquisa Operacional, Logística e Gerenciamento de Cadeia de Suprimentos. E-mail: valeriana@ufu.br

José Vicente Caixeta Filho, UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO

Graduado em Engenharia Civil pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (1984), Mestrado em Economics - University of New England (Austrália, 1989), Doutorado em Engenharia de Transportes pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (1993), Pós-Doutoramento na Christian-Albrechts Universität zu Kiel (Alemanha, 1994) e na University of Illinois, em Urbana-Champaign (Estados Unidos, 2017). Atualmente é Professor Titular junto ao Departamento de Economia, Administração e Sociologia da Escola Superior de Agricultura "Luiz de Queiroz" (ESALQ) da Universidade de São Paulo e Coordenador do Grupo de Pesquisa e Extensão em Logística Agroindustrial (ESALQ-LOG). Foi Diretor da ESALQ no período compreendido entre 2011 e 2014. Sua área de atuação em termos de ensino, pesquisa e extensão é voltada para temas e instrumentais analíticos relacionados à Logística Agroindustrial, com destaque para os trabalhos focados nos seguintes temas: transporte, armazenamento, pesquisa operacional (programação linear e inteira, particularmente). Recebeu em 2016 o 61º Prêmio Fundação Bunge - Vida e Obra, Categoria Infraestrutura de Transporte. E-mail: jose.caixeta@usp.br

Published

2022-04-14

How to Cite

Cunha, V., & Caixeta Filho, J. V. (2022). What next, teacher? From face-to-face to online courses: challenges to enable operational research teaching to Z generation. Perspectivas Contemporâneas - Contemporary Perspectives, 17(1), 1–16. https://doi.org/10.54372/pc.2022.v17.3333

Issue

Section

Complete Article or Original Article